Vores skoler er i krise | egedal lokal subsite

Egedal Radikale Venstre

Vores skoler er i krise

Lærerne er i mistrivsel og dette smitter af på vores børns hverdag. Det er tid til handling og ikke mere snak.

Fra lærere jeg har talt med, lyder det, at den faktor som stresser mest er forberedelsestiden, som ligger spredt på hele arbejdsdagen. Jeg vil anbefale og arbejde for at vi får reguleret dette ind snarest muligt, så forberedelsen er mere sammenhængende. Det er et spørgsmål om skemalægning. Gerne med effekt fra januar 2015 alternativt efter vinterferien.

Fuld tilstedeværelse skaber problemer i nogle læreres dagligdag men er ikke den første prioritet at få set på. Det kan synes overraskende, for der er stadig behov for at bløde lidt op og finde gode fleksible løsninger. Det ser ud til at nogle skoler formår denne balance og andre har sværere ved at finde den.
Der skal ikke flere store forandringer eller ekstra opgaver ud på skolerne nu. Vi skal arbejde på at der kan komme ro til at få skolereformen til at fungere, få arbejdet med inklusion til at virke optimalt og i det hele taget vænne sig til de nye krav/forventninger til alle i og omkring skolen.

Jeg er af den overbevisning at meget kan løses ved konstruktiv og respektfuld dialog mellem parterne, hvor alle formår at bøje sig ind mod hinanden. Men der skal handles nu for at finde gode og bæredygtige løsninger i fællesskab. Formålet må være at Egedals skoler er skoler som vi igen kan være stolte af. Egedals skoler skal være kendetegnet ved høj grad af medarbejdertrivsel og trivsel for vores elever så vi sikrer optimal læring for vores børn, det skylder vi dem.

Vi som politikere har pligt til at sætte rammer inden for hvilke dette kan realiseres nu.